Szyfry
Szyfr cyfrowy
Każdej literze alfabetu (nie uwzględnia się takich liter jak ą, ę itp.) przypisywana jest kolejna liczba, począwszy od "H".
Szyfr ulamkowy
Szyfr ulamkowy maly (bez polskich liter)
Kodując literę, zapisujemy ją w postaci ułamka. Aby zaszyfrować literę, należy odnaleźć ją, w którymś z poniższych zapisów. Liczba znajdująca się pod literą, to mianownik, liczba nad, to licznik
HARCERKA
Kodując literę, postępujemy tak samo jak w przypadku szyfru ułamkowego - małego bez polskich liter. Różnica polega na tym, że jak sama nazwa wskazuje, używa się tu także polskich liter.
Szyfr GADERYPOLUKI i inne
Jest to bardzo prosty szyfr podstawieniowy. Najpierw należy podzielić sylabami (podzielić na pary) klucz szyfru, np. GA-DE-RY-PO-LU-KI. Aby zakodować literę, która znajduje się w kluczu, należy literę kodowaną zastąpić drugą literą z pary (sąsiadującą). Np. literę Y zakoduje się literą R (i odwrotnie). Jeśli litera do zakodowania nie występuje w kluczu, np. Z to przepisuje się ją bez żadnych zmian (tak samo jest ze znakami przestankowymi).
Przykład: HARCERZ - HGYCDYZ
Inne wykorzystywane klucze to:
* POLEMINEFAGU (PO-LE-MI-NE-FA-GU)
* KACEMINUTOWY (KA-CE-MI-NU-TO-WY)
* KONIEC MATURY (KO-NI-EC-MA-TU-RY)
* POLITYKA RENU (PO-LI-TY-KA-RE-NU)
* MALINOWE BUTY (MA-LI-NO-WE-BU-TY)
* BITWA O CHMURY (BI-TW-AO-CH-MU-RY)
* REGULAMINOWY (RE-GU-LA-MI-NO-WY)
* ZAREBUHOKI (ZA-RE-BU-HO-KI)
* BAWOLE TY KIJU (BA-WO-LE-TY-KI-JU)
Tabliczka mnożenia
Tabliczka mnożenia mała Szyfr ten wynaleziony został już w starożytności przez historyka greckiego Polibiusza. Aby zaszyfrować literę najpierw odnajdujemy ją w poniższym kluczu, a następnie wpisujemy: nr_wiersza (w którym dana litera się znajduje) x nr_kolumny.
Przykłady:
HARCERKA
2x3, 1x1, 4x4, 1x3, 1x5, 4x4, 3x1, 1x1
ZASTĘP
5x5, 1x1, 4x5, 5x1, 1x5, 4x3
Tabliczka mnożenia wielka
Litery szyfruje się identycznie jak w przypadku tabliczki mnożenia. Dodatkowo występują tu także polskie litery.
HARCERKA
2x5, 1x1, 4x6, 1x4, 2x1, 4x6, 3x2, 1x1 ZASTĘP 6x3, 1x1, 5x1, 5x3, 2x2, 4x4